Terwijl andere bezoekers je zien voortbewegen als een soort vreemde cyborg-mens, beleef je iets in een’alternatieve realiteit’die tegelijk fysiek en virtueel is. Je ervaart een gevoel van hoogte in je onderbuik, grenzen vervagen. Je overhoort gesprekken vanop een balkon; honden en katten spreken met je, of ben jeéén van hen?
C.a.p.e. Drop_Dog brengt twee transformatieve verhalen die iets doen met je waarneming en je gevoel van ruimte en tijd. Ze contempleren over het hondenbestaan, of gaat het via hen over alle bestaan, dus ook het menselijke? ‘ We worden in leven gelaten… en dat noemen we leven.’
Ik ontwierp voor C.R.E.W. in 2013 het geluid van C.A.P.E. KIT . Werken met Eric, Chantalla en de rest van de crew was ook dit keer heel erg aangenaam en steeds verfrissend uitdagend.
Door het gebruik van nieuwe VR technologie kon ik dit keer het geluid ook echt in 3D ontwerpen voor de dog-film. De footage van de draaidagen was in quadrofonie opgenomen, en dankzij de implementatie in unity door Vincent konden we werken met 360° geluid. De panning is daardoor ook heel realistisch en de mogelijkheden om er ook dramaturgisch mee te werken zijn groter dan met ‘enkel’ stereo panning. Het werd mijn debuut in mixing met de FB360 Spatial Workstation. Ik ben heel enthousiast over de potentie van het immersieve geluid.
Concept C.a.p.e. Drop_Dog Eric Joris & Chantalla Pleiter in samenwerking met Tonnus Oosterhoff Regie Chantalla Pleiter & Eric Joris Tekst C.a.p.e. Drop_Dog Tonnus Oosterhoff Techniek Jakub Rehak Montage Chantalla Pleiter& Jakub Rehak Artistiek Directeur CREW Eric Joris Technologische ontwikkeling CREW Koen Goossens LichtJulien Ladavid Geluidsontwerp Ruben Nachtergaele Graphics Peter Prinsen Productieleiding Veerle Joos Zakelijke leiding Vicky Vermoezen Artistieke leiding en verkoop Valery De Smedt C.a.p.e. Drop_Dog werd gecreëerd voor de Frankfurter Buchmesse 2016 , in opdracht van het Nederlands Letterenfonds (NL) en het Creatieve Stimuleringsfonds(NL).