ZOOks foley artist

ZOOks foley artist

Voor de animatiefilm ZOOks doe ik sounddesign en foley. Binnen het budget moet ik creatief zijn en het onderste uit de kan halen. De productie huurde 14 dagen in juni 2017 de Boma studio af in Gent. Ik bouwde deze om tot kleine maar functionele foley studio. Ik werkte zonder foley engineer. Enerzijds een hele opgave, maar anderzijds ook wel een opportuniteit aangezien ik als sounddesigner meteen tussendoor ook kon editen en processen. De engineer als klankbord heb ik wel gemist. Gelukkig heb ik een gespleten persoonlijkheid.

Tijdens de opnames hield ik een logboek bij met de volgende tips aan mezelf voor de volgende keer:

footsteps:
hiërarchie helpt, kies een protagonist: als bv Kowalski en Duval op dezelfde afstand stappen, is het duidelijker om één van de twee luider aan te zetten.

WYSWYG?
Timing is belangrijker dan het ‘correcte’ voorwerp. Ons oog vertelt wat we zien (voor onscreen geluiden). Als de timing, actie en de korrel geloofwaardig is, dan doet het oog de rest.

perspectief:
Waar leg je de focus in de scène? Dat is niet per se het camerastandpunt.
Het is niet omdat de camera er dichtbij staat dat we het per se ook luid moeten horen.
Ons gehoor is ook slim, selectief. We filteren onbelangrijke informatie weg, plaatsen ze op de achtergrond. Dit is en tool in de storytelling.

ITS MAGIC
De werkelijkheid is gelaagd. om een realistisch geluid te maken moet je veelal stapelen om alle materiaaleigenschappen, dynamiek en texturen te vatten in een beweging.
Je moet het materiaal “zijn”. Let op resonanties van materialen, toonhoogte en reverberatie IN het materiaal zelf (is niet hetzelfde als room reverb)

HAVE FUN and make your own whooshes

Als je ergens in wil duiken voor het plezier, ga ervoor. Maar hou wel de klok in het oog. Het kan plezierig zijn om de juist swish te maken, maar dat mag niet ten koste gaan van andere essentieel elementen. Volg je intuïtie en ergens in het achterhoofd de ratio erbij houden.

Luister naar je lichaam. Je intuïtie volgen is soms moeilijk als je onder druk staat (tijd, geld, prestatiedrang, faalangst). Als je planing goed is opgemaakt kan je gerust tijdens de opnames je “gevoel” volgen. Je lichaam vertelt je wat er nodig is, wat het wil doen. Volg die signalen. Maak daarom ook contact met je lijf, voel wat er aanwezig is, wat er bruikbaar is. of wat er eerst afgevoerd moet worden.

volgorde:
footsteps, impact ( body fall & roll)
specifics, pick ups, drops,
clothing, body stroke & hits

gear
Breng ook spullen mee waarvan je helemaal niet weet waarvoor ze klank zouden kunnen maken, van zoveel mogelijk verschillende materialen, hol / vol, rond, recht. Met een recht voorwerp kan je niet rollen. Let op vorm, textuur, dichtheid, eigen-resonantie van de spullen.